Followers

Friday, 20 January 2012

# 11 - Kaki kebas

Solat Jumaat tadi, seperti biasa kaki aku kebas sebab bersila. Kalau aku bersandar kat tiang walaupun bersila takdalah kebas. Mungkin sebab kalau bersandar, jadi tak ada sangat tekanan kat kaki aku. Berbanding bersila biasa.

Kebas kat kaki jangan dibuat main. Pernah, sekali semasa berdiri nak solat Jumaat, kebas punya pasal aku hampir tumbang. Nasib baik aku sempat tahan tangan member aku kat sebelah. Itu nasib baik member aku kat sebelah. Kalau kat sebelah aku orang aku tak kenal? Apa pandangan dia kat aku? Mesti dia kata, "Apa pegang2 tangan lelaki ni. Dah la kat dalam masjid, nak sembahyang lagi. eeeii."

Jadi, antara yang aku buat, aku akan cuba carik tiang tapi biasanya gagal sebab, tiang tak banyak mana, sedangkan ramai orang nak tiang. Kemudian aku cuba carik dinding. Tapi ini jarang aku buat sebab biasanya kat dinding, kat situ budak2 sekolah lepak dan bising. Siak pulak jenis garang, tau nak jegil mata je kat budak2 tu. Malu jugak aku kalau kena jegil dengan siak.

Lalu, sekarang aku banyak praktikkan cara mengaktifkan kaki aku. Kejap aku bersila macam ni, kejap aku ubah posisi sila aku. Kiranya, aktif betullah semata2 tak nak kaki kebas. Tapi macam hilang adab pulak kat masjid. Lalu akhirnya aku terpaksa pasrah kaki aku kebas.

Sebenarnya salah aku jugak, sebab terlalu mementing penyelesaian masalah ketika masalah sudah berada di depan mata. Sedangkan masalah kebas, aku boleh selesaikan di luar masjid. Apa yang aku baca kat sini,

http://cyberclinics.org/artikel-cyberclinics/bidang-perubatan-medical/86-punca-kebas-anggota-kaki-dan-tangan

punca kebas itu bukan sekadar sebab tekanan pada salur darah. Mungkin sebab kurang vitaman, kalsium dan sebagainya (Aku tak tahu nak taruk apa lagi selain 'sebagainya'). Jadi, masalah kebas boleh selesai sebenarnya kalau aku betul2 nak selesaikan puncanya.

Hidup pun macam itu jugak. Biasanya, waktu masalah dah depan mata barulah nak selesaikan. Sedangkan sebelum itu boleh aje nak selesaikan. Misalnya masalah duit. Time duit takda, waktu itulah baru nak carik duit. Sedangkan sebelum itu boleh bekerja buat freelance sana sini bagi mengelakkan masalah duit takde.

Ini belum masuk bab2 agama lagi, masalah hati dan sebagainya (Ok, ini pun aku terpaksa guna 'sebagainya').

Benda2 begini perlukan otak yang terus berfikir kepada akar masalah, bukan sekadar kepada buah masalah. Kalau setakat petik buah masalah, memang masalah takkan hilang. Cuba cabut sekali dengan akar2nya. Baru puas hati.

Nak latih otak bagi berfikir terus kepada punca masalah itu yang sangat susah. Sekarang aku perlu berlatih ke arah itu. Jadi, sekarang aku akan cuba rajin makan sayur. Aku rasa kaki aku kebas sebab aku kurang vitamin, yalah sebab kurang makan sayur.

Itu baru masalah kebas. Masalah lain? Ok, aku dah start pening.

1 comment:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete