Followers

Monday 16 January 2012

# 3 - aerosol berasaskan air

Aku ada beli aerosol berasaskan air jenama Family. Memang agak pelik jenamanya. Dan sebagai jenama yang agak pelik, ia automatik berharga murah. Siap percuma 300ml.

Selain murah dan percuma 300ml, aku beli aerosol itu sebab ada keyakinan dalam diri aku, ia lebih bagus untuk kesihatan. Yalah, berasaskan air. Takkan saja-saja nak buat berasaskan air kalau ia tak tujuan kesihatan. Tapi itu cuma agakan aku. Nak lebih lanjut boleh google.

Tujuan aku beli aerosol ini, kerana entah bagaimana sudah jadi hobi aku membunuh nyamuk. Setiap kali sembur, aku boleh nampak nyamuk2 berguguran. Dan perasaan 'menang' terus masuk dalam diri aku. Sepertinya nyamuk itu jahat sangat.

Jadi, pada hari pertama aku guna aerosol Family, aku sembur ke sana sini, apa yang aku nak jadi, tidak terjadi. Nyamuk boleh terbang seperti biasa. Seperti tidak ada apa-apa terjadi. Kalau jatuh pun, itu pun sebab kena semburan aerosol, dan selepas itu terbang balik.

Terus aku yakini, yang aerosol berasaskan air, racunnya tak berapa kuat. Sebab itulah ia bagus untuk kesihatan. Nyamuk pun tak mati, apatah lagi manusia. Kecewa juga, sebab dah terbeli. Nak beli yang baru, rasa sayang pula.

Sehinggalah semalam, barulah aku perasan. Semasa tidak sengaja mengoncang-goncang botol aerosol, aku terdengar seperti bunyi guli di dalamnya. Aku goncang2 lagi, dan sah memang guli. Aku terus baca label, aerosol. Jelas di situ tertulis GONCANG SEBELUM GUNA.

Patutlah nyamuk tak mati2, rupanya aku salah cara guna aerosol. Dan tadi, selepas aku menggunakannya dengan cara yang betul, barulah rasa 'menang' datang balik dalam hidup aku. Puas hati aku kumpul nyamuk2 yang mati.

Tahu jugalah aku, aerosol berasaskan air ini rupanya perlu digoncang dulu sebelum guna. Pengajaran paling utama, apa-apa perkara dalam hidup, aku perlu baca terlebih dahulu manualnya.

Sekarang, ada masalah besar pulak datang. Aku terpaksa semak balik semua perkara yang aku buat dalam hidup aku. Mengapa ia tidak terjadi seperti yang aku rancang. Adakah aku sudah baca 'manual' nya? Aku yakin, setiap perkara dalam hidup ada 'manua;' masing2, dan terpulang kepada kita bagi mencarinya. Hmmm...Risau aku. Sudah berapa banyak perkara dalam hidup aku buat hanya berdasarkan 'agak2', tanpa membaca 'manualnya'.

No comments:

Post a Comment