Followers

Sunday 29 January 2012

# 16 - Maksud show dont tell dalam novel. lalalala

Apa yang kita faham, show dont tell dalam novel? Jangan beritahu tapi tunjuk? Ya, betul. Tapi apa maksud sebenar jangan beritahu tapi tunjuk?

Misalnya nak cerita seorang budak yang marah dengan bapaknya. Kalau beritahu cukup sekadar beritahu, 'budak itu marah dengan bapaknya'.

Best ke? Kita lihat pula ayat kedua.

'Budak itu menjeling bapaknya. Tangannya digenggam kuat lalu dia berjalan menghentak2 kaki'.

Best ke? Ayat kedua tak ada beritahu budak tu marah, tapi dia tunjuk.

Ok, kita kembali kepada asas novel. Novel adalah sesuatu yang membuatkan kita berimaginasi. Ia menyuruh kita berimaginasi, ia menggalakkan kita berimaginasi. Ia memang perlu begitu dan itulah novel.

Jadi 'show dont tell' dalam novel sebenarnya adalah bagi membolehkan kita berimaginasi. Itu cara mudah bagi membuatkan pembaca berimaginasi. Tetapi kalau dah terlalu detail dia punya 'show', sampai orang tidak boleh nak berimaginasi, itu adalah buku 'cara buat duit dengan pokok rumbia'.

Apa yang mahu di 'show' bukan pada ayat, tetapi pada imaginasi pembaca. Sekiranya sekadar mahu 'show' pada ayat, tak kemanalah juga. Jadi gabungan 'show + tell' akan menjadikan teknik 'show dont tell' sesuatu yang power.

Itulah maksud sebenar 'show dont tell'. Kata kuncinya, show dalam imaginasi. Imaginasi. Imaginasi. Imaginasi.

Contohnya, 'Budak itu berasa ada sesuatu dalam hatinya. Perit. Mahu sahaja rasanya dia menendang meja di hadapannya, tetapi itu meja batu. Mahu juga rasanya dia meneriak ke jendela, tapi apa kata jiran'.

Best? Ok, tak best pun. kakaka

No comments:

Post a Comment