Followers

Wednesday 25 January 2012

# 13 - aku hairan, kau hairan tak?

Aku agak hairan juga apabila berada dalam situasi ini. Katakan, kau sedang naik motor Yamaha dan kau juga naik motor Suzuki. Pada kau, kedua-dua motor itu ok, tak ada apa-apa pun.

Sehinggalah pada suatu hari, sorang brader misai datang dan cakap, “Motor Suzuki tak best, sebab bla bla bla. Jadi pakailah motor Yamaha.”

Kemudian kau pun naiklah motor Suzuki dan terus kau cakap dalam hati, “Eh, yalah. Betul brader misai tu cakap.”

Padahal sebelum ini, elok je kau naik motor Suzuki tu. Tiba2 lepas kau dengar brader misai cakap motor Suzuki tak elok, terus kau rasa tak elok.

Ok, itu perumpamaan dalam perkara yang terjadi dalam hidup. Mungkin agak teknikal sangat dan banyak lagi boleh didebatkan, tapi tinggalkan perkara tu kat brader misai.

Maksud aku, dalam hidup, dan sangat selalu aku alami adalah aku berasa pandai sekejap dan selepas aku fikir2, aku berasa macam bodoh pulak. Misalnya, dalam perkara nasihat. Sebelum ini aku tak berapa nak pandang ibu jari kaki orang, sampai sorang kawan cakap, “Kalau dia nak tau perempuan tu pembersih ke tak, dia tengok ibu jari kaki. Kalau hitam memang pengotor.”

Selepas itu aku dah start tengok ibu jari orang. Padahal, selama ni aku rilek je. Selepas itu terus otak aku fikir yang bukan2. Padahal, manalah tahu memang orang tu keturunan ibu jari hitam, atau minggu lepas ibu jari kena hempap komputer lalu darah beku jadi hitam. Semua perkara tu banyak kemungkinan, dan kemungkinan itu lebih besar daripada kemungkinan dia pengotor.

Ini yang aku cakap, mula memang nampak bijak, lama2 aku fikir aku berasa bodoh pulak.

Itu baru satu contoh. Banyak lagi contoh lain misalnya, gaya orang bercakap, gaya menulis dsb.

Bukan aku nak cakap benda tu tak betul langsung, malah dalam bab halal haram, dosa pahala benda ini penting. Misalnya, kalau ada tiga bintik tu, itu maksudnya kulit babi. Jadi jangan beli barangan daripada kulit ada tiga bintik. Itu perkara yang objektif, dan memang boleh dibuktikan tanpa perlu meragui keikhlasan hati orang.

Jadi dalam hal ini aku hairan dalam perkara2 yang perlu melibatkan niat dan hati orang. Aku hairan mengapa benda tu jadi mandatori. Mengapa seperti benda itu, memang confirm lah. Apa salahnya, semasa cakap tu beritahu yang itu cuma kemungkinan dan belum tentu betul. Atau lebih sedap, “Jangan percaya sangat, sebab Allah jugalah yang lebih tahu.”

Aku rasa, ilmu2 begini tidak silap, mungkin cara penyampaian yang menjadikan orang yang menerima ilmu itu silap pakai. Ilmu2 yang bertanda2 begini seeloknya dijadikan panduan dan disusahkan dalam hati sendiri, bukan dikhabarkan kepada orang lain.

Ke guane?


1 comment:

  1. Salah satu kelemahan manusia:- percaya dan ikut membabi buta. Pendek kata,kurang berfikir. :-)

    ReplyDelete