Followers

Thursday 19 January 2012

# 8 - aku pening apabila ekonomi dunia dikatakan nak meleset

Hari ini ada perjumpaan dengan orang yang aku hormati dan membuat aku segan2. Penting jugalah perjumpaan itu. Namun antara isi perjumpaan itu yang akan menyangkut berkenaan nasib umat manusia seluruh dunia, adalah berkenaan khabar tahun 2012 ini, ekonomi dunia akan gawat.

Aku tak pastilah bagaimana cerita ini timbul. Yang aku dengar, ada juga dua tiga kilang sudah berikan cuti tiga bulan kepada pekerjanya. Kalau permintaan dah kurang, dah tidak boleh menampung kos, buat apa nak berkilang2 lagi, buat sendiri jelah. Itu antara tanda kecil.

Kemudian, aku dengar juga yang ekonomi dunia gawat sebab ekonomi negara China dah sampai tahap nak meletup. Misalnya, belon kena tiup, lama2, meletup. Itulah ibarat ekonomi China. Kalau ekonomi China jatuh, satu dunia susah. Sebab ia akan jadik hukum domino. Sedangkan sekarang, China yang berada hujung domino dan China paling besar. Kalau jatuh, habis dihempapnya negara lain termasuk Malaysia.

Kalau nak cerita panjang, pening jugak nak explain. Senang cerita google. Sebab spekulasi itulah, sekarang semua orang dah berjaga2 bukan main. Kos sana sini kena potong Jimat sana jimat sini. Dan aku pun jadik risau.

Kemudian aku terfikir, ini baru spekulasi, belum terjadi lagi tapi semua dah start berjaga-jaga. Sedangkan berita berkenaan syurga dan neraka pula, bukan lagi spekulasi tetapi memang cerita betul dan asli, tapi aku boleh tak berapa nak risau.

Tanda2, hati terpaut dengan dunialah tu.

Ok, berbalik kepada cerita ekonomi dunia meleset, sebenarnya aku berharap sangat ia tak terjadi. Kalau aku bujang lagi, tak ada orang nak ditanggung, takda rumah kereta nak dibayar, memang aku tak kisah. Nak meleset sampai makan pasir pun aku boleh layan tidur lagi. Tapi, dengan keadaan sekarang, memang susah hati juga. Mujur motor dah habis bayar.

Kemahiran apa lagi yang aku ada bagi menghadapi keadaan yang paling buruk nanti. Bak kata orang putih, worse case scenario. Ewah. Hihihi. Kalau menulis buku sahaja memang susah, sebab orang beli buku menggunakan wang lebihan mereka. Maksudnya, baki wang mereka selepas bayar semua benda yang wajib macam makan, hutang dan tempat tinggal. Tapi kalau ekonomi meleset, ada lagi ke wang lebihan? Kalau ada pun mesti terus masuk bank sebab nak jadi backup nanti.

Jadi, bagi menghadapinya, semua orang perlu ada kemahiran sebagai backup. Kemahiran bagi buat duit lebih. Dan selepas fikir2, antara kemahiran asas yang aku ada dan semua manusia ada, adalah berdoa. Mana ada manusia yang tak pandai berdoa, cuma makbul dan tak makbul saja lagi. Tapi ikutkan kemahiran berdoa aku ini, sudah berkarat. Yalah, doa pun ada adab, ada serba serbinya. Aku terbaca tadi, ada ayat best, 'tunjukkan dirimu kepada Allah semasa kamu senang, supaya Allah tidak hilang daripada kamu ketika kamu susah.'

Haa... ketika aku senang, berapa banyak sangat aku 'tunjuk' diri kepada Allah? Itupun termasuk dalam check list semasa berdoa. Hmm...

Memanglah kalau berdoa sahaja, duit tidak terus ada dalam akaun bank, tetapi itukan memang dah diajar dalam Islam. Doa, usaha dan tawakal. Automatik, doa masuk kompenan penting bagi sesuatu kejayaan.

Oklah, doa kemahiran asas, selain itu, kemahiran fizikal? Ini yang merunsingkan aku. Tak banyak mana kemahiran fizikal yang boleh aku buat. Jadi, kembali kepada doa, semoga ekonomi tidak gawat. Aminn..

Aku pun dah tak tahu nak tulis apa. Mungkin tengah rungsing lagi.Arghh,,. Oklah. Makin aku menulis, makin melalut2 aku nanti.

No comments:

Post a Comment