Followers

Monday 16 January 2012

Blog baru yang bercerita sehari-hari

Saya suka bercerita apapun. Kisah realiti sehari-hari untuk jadi ingatan, dan kisah fiksyen entah dari langit mana, juga untuk sebagai ingatan. Sehinggalah pada suatu hari, blog saya yang satu itu, dingin.blogspot sudah tersudut pada satu tujuan, bagi menuliskan kisah-kisah fiksyen. Sekiranya mahu menuliskan realiti sehari-hari, jari saya tertahan-tahan, dan bukanlah sesuatu yang enak untuk itu. Maka inilah, blog kisah sehari-hari, bagi berkisah berkenaan realiti. Terimalah apa adanya, sekadarnya, seadanya.

Lalu kisah hari ini, kisah berkenaan kecewanya saya dengan android. Juga betapa cemburunya saya dengan apple.

Membeli telefon android yang hardware sangat berkuasa, memang sangat-sangat bahagia. Semuanya serba-serbi laju, cerah dan tajam skrinnya, dan kamera yang jelas. Sehinggalah kamu sedar, aplikasi android masih yang itu-itu juga. Semua itu menjadi tidak bermakna.

Membandingkan dengan aplikasi yang boleh dimuat turun oleh apple, aduhhh... kecewa. Mungkin perlu satu dua tahun lagi untuk android bagi bersaing. Misalnya, aplikasi yang terbaru ini. Mungkin satu dua bulan lagi baru boleh didapati pada android, dan pada ketika itu, keterujaan mungkin sudah menurun. Ya, itulah kata kuncinya, keterujaan. Dan apple buat masa sekarang, berjaya mendahului keterujaan itu.

Tetapi itulah letak punca anehnya hidup. Secara rasional, sebenarnya perkara itu bukanlah apa-apa. Hanya kehendak yang sangat-sangat kecil, bukan keperluan. Namun, mungkin kerana sifatnya yang hanya 'keperluan yang sangat-sangat kecil', maka elemen 'keterujaan' itu memainkan peranan sangat besar.

Sekiranya sahaja, ia adalah bersifat keperluan, pasti tidak timbul soal teruja, kerana saya memang memerlukan perkara itu, dan bagaimana bentuk perkara itu datang kepada saya, saya pasti terima, kerana itu adalah keperluan.

Mungkin dalam hidup, perlu saya melihat begitu. Apa sahaja yang saya buat, dan jelas, kepada novel-novel yang saya tulis, untuk orang lain, ia belum mencapai tahap keperluan, dan cuma tahap kehendak. Maka, saya perlu menyuntik elemen keterujaan, supaya tercipta realiti semu, kehendak yang kecil tadi terlihat besar.

Sama kes, kecewanya saya dengan android yang belum ada aplikasi movie action fx (sehingga setakat entri ini ditulis). Lalu nikmati sahajalah video aplikasi ini, hasil kerja tangan kreatif sahabat saya, Tuan Alif Firdaus Azis, menggunakan aplikasi itu. Yeah.

1 comment: