Followers

Monday 16 January 2012

# 4 - lambang

Di Indonesia, dimaklumkan, apa sahaja kenderaan yang memasuki jalur bas (busway - boleh google) akan disembur dengan cat pylox. Entahlah cat apa, tetapi itu hukuman yang boleh dikatakan agak ngeri bagi pesalah jalan raya. Di Indonesia, memang ada jalan khas untuk bas dan kenderaan lain tidak boleh melaluinya. Ia adalah cara berkos murah bagi mengurangkan jem berbanding membina lrt.

Anehnya, untuk aku, kedengaran hukuman kena sembur cat itu lebih ngeri daripada saman. Bayangkan, kalau kereta yang baru di wax tadi tiba2 kena sembur cat? wooo.... boleh sakit jiwa dibuatnya. Aku fikir, ini bagus juga dipraktikkan di Malaysia, khusus kepada mat rempit. Dapat sahaja motor mereka, terus sembur cat pink. Memang lagi sakit daripada jatuh motor.

Jadi, apa sebenarnya yang membuat manusia takut nak buat salah lagi? Ok, kita boleh kata sebab kereta ataupun motor itu barangan berharga, jadi kalau disembur cat, ia 'rosak'.

Jadi, jelas manusia sebenarnya takutkan perkara yang 'rosak'. Kalau saman, manusia yang takut pada saman, adalah manusia yang takut dompetnya 'rosak'. Kalau orang kaya, apa adahal. Tak luak. Jadi selain 'rosak' harta, 'rosak' imej pun ia juga. Iyalah, zaman sekarang cara paling mudah menampakkan imej adalah melalui kenderaan yang kita guna.

Orang guna kereta Honda, Merc, BMW, VW dsd, semuanya melambang sesuatu. Lambang orang kaya, lambang orang sofisikated, lambang orang MLM, lambang kaki lumba, dsd. Lalu hanya dengan sedikit semburan cat, semua 'perlambangan' itu akan rosak.

Jadi, hukuman yang 'merosakkan perlambangan' itu memang sangat perit. Lalu untuk uncle2 yang gunakan kereta buruk, dan langsung tidak kisah berkenaan 'lambang', hidup mereka akan tenang.

Itu baru cerita lambang fizikal. Lalu bagaimana dengan 'lambang' yang memang sudah kita letakkan pada kerjaya kita, jawatan kita, lambang yang kita lekatkan secara lisan pada tubuh kita.

Hairan jugak aku, sebab biasanya aku beri nasihat, "Belajar rajin2 ya. Ingat sikit, kamu belajar lagi, jangan buat macam-macam." Kemudiaanya ada orang beri aku nasihat, "Tulis yang elok-elok. Kamu itu penulis novel remaja."

Aku terfikir, mengapa perlu lambang 'pelajar', 'penulis', 'doktor', 'ustaz' dsb yang terlalu dijulang? Mengapa tidak cakap sahaja, "Belajar rajin2, kamu itu orang Islam." Atau, "Tulis yang baik2, sebab kau orang Islam."

Jadi, aku yakin, untuk hidup lebih tenang, boleh usahakan membuang apa-apa yang tidak perlu, kerana hidup manusia ini cukup hanya dengan satu 'lambang' sahaja. Iaitu, agama masing2. Orang Islam, lambangnya Islam. Dan apa sahaja perbuatan yang merosakkan 'lambang' Islam itu, sepatutnya manusia tadi berasa susah hati, bukannya susah hati pada lambang fizikal dan lisan tadi.

Ok, aku sebenarnya cakap pasal diri aku, sebab selepas aku periksa, bukan main banyak lambang lagi yang aku lekatkan kepada diri aku. Lambang 'cool', lambang 'penulis novel yang nak beri nasihat', lambang, 'mat motor yang baik', dsd. Lambang sebagai orang Islam juga yang aku buat2 tak endah. Malu2. 

No comments:

Post a Comment