Followers

Monday 23 January 2012

# 12 - buah cempedak di luar pagar

Tadi aku pergi pasar malam. Pasal aku tiba2 lapar cempedak pulak. Akhirnya aku jumpa cempedak, dan apa lagi, aku pun beli.

Sebelum aku beli sempat aku berdialog dengan jurujual tu.

Katanya, “Abang nak goreng bila? Hari ni ke, esok?”

“Saya tak goreng, saya nak makan.”

Jurujual tu angguk dan terus pilih mana yang sesuai dengan selera aku. Semasa nak jalan balik tu baru aku terfikir, sebenarnya aku dah salah cakap. Aku cakap, aku tak nak goreng, aku nak makan je. Kalau goren pun, memang nak makan. Jawapan yang betul sepatutnya, 'saya mahu makan begitu sahaja, tuan'.

Tapi itulah, jurujual tadi commansense dia bagus. Bayangkan, kalau dia nak bersilat bahasa dengan aku tadi. Malu jugak aku. Malah, memang selalu aku kena macam tu. Misalnya aku tanya kawan aku, “Lawa jam, berapa beli?”

Kawan aku jawab, “Beli satu je.”

Kan aku dah malu. Padahal aku nak tanya harga, tapi cara aku tanya salah. Walaupun aku yakin kawan aku tahu sebenarnya apa maksud soalan aku, tetapi dia memilih nak bersilat bahasa dengan aku.

Kesimpulannya, cempedak tadi memang awesome. Fuhh. Puas hati

No comments:

Post a Comment